Semester till Västergötland och Skåne – dag 6 och 7 – Helsingborg och hemresa

Andra heldagen i Skåne, tillika den sista heldagen på resan, kom att bli något lugnare än utfärden till Österlen som blev en resa runt halva regionen. Lördagen den 12 juni kom jag förvisso att åter åka iväg från Hässleholm, men med enbart ett bestämt resmål i Helsingborg.

Innan hela resan påbörjades den 7 juni så hade jag inte klara planer på vad jag skulle göra under den andra heldagen i Skåne, men så kom jag att tänka på Helsingborg, ”Sundets pärla”, där mitt senaste (och dittills enda) besök var år 2002. Då var jag där med familjen och vi övernattade i någon stuga i Laröd, beläget utanför stadskärnan i Helsingborg i riktning några kilometer norrut, och inte så långt från Sofiero. Och just Sofiero med dess slott och slottspark var jag nu nyfiken på att se.

Betalade entrén och gick in, och det dröjde inte länge innan maffiga vyer mötte en.

Först gick jag i trädgårdsdelen av parken.

Vilka härliga blad som tillhör en kameleontbuske.

Massa växter fanns att beskåda i den prydliga trädgårdsdelen, och naturligtvis beroende på säsong så får man se olika växter blomma.

Något väldigt praktfullt att skåda var ju rhododendronen. I slutet av maj och början av juni så brukar ju rhododendron och azaleorna blomma i södra Sverige, och det är verkligen en färgprakt. I Stockholm har jag ett favoritställe nära Djurgårdsbron på Djurgården. Jag hade sett på Instagram att det i Sofiero var blomning för fullt fortfarande i veckan då jag var på denna resa, så delvis av denna anledning så besökte jag Sofiero.

Sofieros slott kom kring 1870 att byggas av Oscar II som hade detta som sommarresidens under många år. Sedermera, i början av 1900-talet, så gavs slottet bort som gåva till Gustav VI Adolf som sedan kom att ha Sofiero ända fram till sin bortgång 1973. Den oas som slottsparken och slottsträdgården numera är, var något som Gustav VI Adolf och hans första fru Margareta byggde upp och som sedan efter Gustav VI Adolfs död kom att förvaltas av Helsingborg stad.

Gustav VI Adolf samlade på rhododendron, vilket numera under försommaren präglar slottsparken i en enorm prakt.

Här blickas det mot såväl öre som krona. Vattnet är ju Öresund medans slottet intill sundet är Kronborg. Kronborg är belägen vid Helsingör, vilket är den ort i Danmark man kommer till om man tar färjan över från Helsingborg. Vid denna tidpunkt, 11 juni, så var det inte okomplicerat att ta sig in i Danmark med tanke på denna sorgliga pandemi gällande Covid-19.

Innan jag lämnade Sofiero så intog jag en lunch i serveringen, jag var inte ensam där heller så det var lite kö för att få beställa rimmad lax med dillstuvad potatis. Sedan njöt av detta på terrassen med utsikt ner mot Rhododendrondalen (säg det namnet fort…).

Och så en sista mäktig växt i detta gullregn.

Till Sofiero så åkte jag stadsbuss, linje 8, men på tillbakavägen tog jag en promenad in till citykärnan. Det blåste bra friskt den här dagen, vilket med tydlighet syns i bilden med flaggvimplar och de vita gässen på sjön.

Rederiet ForSea är det som driver bilfärjetrafiken över sundet med färjor som Aurora, Hamlet och Tycho Brahe. De kör ganska så ofta, med intervaller på 20 minuter oftast, men så är överfarten inte jättelång. Med mindre passagerarbåtar finns även trafik med Sundsbussarna.

Vågigt som sagt.

En viss känsla av Sydeuropa infinner sig när man promenerar längs Drottninggatan som tar vid från Sofierosvägen när citykärnan närmar sig. Längre bort i bild några härliga stränder, men inte så många som njöt av den här blåsiga dagen. Det var inte läge att ha på keps om man så säger…

Här passerar Öresundståget. Fordonsmässigt inte de vackraste kanske, men som genom trafiken förgrenar regionerna kring Öresund, på så väl svenska sidan som danska sidan. I Sverige trafikerar Öresundståget förutom Skåne också Blekinge samt delar av Småland, Halland och Västergötland (i detta fall enbart Göteborg).

Senaste gången jag var i Helsingborg var 2002, och nog har det byggts en del sedan den gången.

Här var det utdraget tänker ni kanske om blogginlägget, men i denna bild gäller det flaggorna.

To be or not to be in the harbour of Helsingborg, that’s the question. Och för färjan med namnet Hamlet var det här frågan om ”not to be” eftersom den lämnade för Helsingör. 😉

I stadskärnan finns ett gammalt medeltida torn beläget på en höjd, nämligen Kärnan. En gång i tiden var det en del av slottet Hälsingborg. Jag och min bror gick upp i Kärnan när vi var här 2002, men dock vill jag inte minnas att vi såg utsikten från tornets topp.

Även om nu inte tornet var öppet det här tillfället, så hade man fina vyer även från Konung Oscar II:s terrass.

Klockan var 17:00 när jag kom ner på perrongen för att sätta mig på Pågatåget tillbaka till Hässleholm. Så härliga timmar jag hade haft i Helsingborg med dess nära omgivning. Nu väntade en sista kväll på hotellet, och för all del sista kväll på resan, med en god middag.

En middag i hotellrestaurangen med god mat och god dryck, jo jag slog på stort med ett glas mousserande, och trevlig service.

Efter ytterligare en god natt på Statt så vaknade jag till den sista morgonen på resan. Ner till frukosten en sista gång och sedan packa ihop och checka ut på förmiddagen.

Jag återkommer mer än gärna till hotell Statt i Hässleholm, notan gick på ca 2400 kronor för tre nätter. Läget var utmärkt nära järnvägen, och hotellet var trevligt invändigt. Rummet var mycket fräscht och trivsamt.

En sista promenad till Hässleholm Centralstation med dess mäktiga tegelbyggnad. Underbara dagar i Skåne var det verkligen.

Så kom mitt tåg in strax efter 10 för att ta mig och ett gäng andra norröver, med slutdestination Stockholm. Transdev-ägda Snälltåget var första gången jag åkte med. Priserna för hemresan låg på ganska många hundralappar för SJ-tågen, som tidigare nämnts bland inläggen så gällde halva kapaciteten fortsatt, men på Snälltåget kunde jag få en plats för drygt 300 kronor i alla fall. Avgången var på förmiddagen, vilket mig inte gjorde något, efter en lång vecka på resa så var det ganska skönt att komma hem relativt tidigt på dagen.

Hade bokat måltid i bistrovagnen Krogen. Under en timme hade man sin plats där vid ett bord till förfogande. Några stycken rätter fanns att välja mellan, jag tog pannbiff vilket smakade gott. Samtidigt som man skådade ut över de småländska skogarna.

Färden mot Stockholm gick längs Södra Stambanan upp genom Småland, Östergötland och Sörmland. Här på den höga bron vid Södertälje då färden började närma sitt slut.

Första turen med Snälltåget gick över mina förväntningar, klart trevliga vagnar tyckte jag. Och som synes på skylten, mitt på eftermiddagen kom jag till Stockholm.

Så svänger bussen på linje 203 upp på Källängsvägen och jag var därmed i mål med resan.

Slutligen ett sammandrag av inläggen från resan som finns att återse i länkarna ovan, om någon del ska ha missats. 😉

Och för att summera resan som helhet så räcker ordet toppen långt i den beskrivningen.

Mvh

Mats Östman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.