Spårvagnsåkande i Malmköping

På en gammal järnvägsdel i en ort i Södermanland är det om sommaren trafik med äldre spårvagnar med ursprung från olika delar av Sverige. Ortens namn är Malmköping och här driver Svenska Spårvägssällskapet sedan 50 år museitrafik på en sträcka på ca 2,5 kilometer enkel väg från Malmköping till Hosjö. Jag hade aldrig varit i Malmköping tidigare, så jag och vännen Niclas kom den 24 augusti på Museispårvägens dag att bege oss till denna mysiga ort i Sörmland.

Resvägen till Malmköping gick i första steg med pendeltåg till Gnesta. I pressbyrån i Gnesta inköptes busskort för Sörmlandstrafiken.

En bra stunds resa kom det att bli med busslinje 589, som tog oss bort till Flen via bland annat Björnlunda, Stjärnhov och Sparreholm. En hållplats längs vägen hade lite Danmarkskoppling då namnet var Köpenhamn… 😉

I Flen hade vi god marginal till nästa buss, så vi gick upp till ICA och handlade lunch som vi sedan satte oss och åt vid järnvägsstationen. Vidare från Flen till Malmköping gick färden sedan med linje 430.

Fram till resans mål kom vi ca 12:45. Rätt direkt fick vi syn på en gammal SL-dubbeldäckare av märket Leyland, som var en av de bussar som körde rundturer under dagen i Malmköping.

Så har vi kommit fram till den centrala platsen för den museala trafiken. På bilden syns en vagn från Stockholm, A12 335. Denna vagn har gått mycket på Djurgårdslinjen i den museala trafiken där. I bakgrunden syns även en gammal buss som hade ett mäktigt motorljud när den drog iväg, den kom vi även att åka med under dagen.

335:an inledde vi med att åka, och vi gick av vid en hållplats längs vägen ut till Hosjö.

Och den hållplatsen vi gick av vid bär namnet Östersjön, även om det stora havet med samma namn var långt borta. 😉

För att se att bara ett tåg i taget rullar på enkelspåret så användes tågstavar, som varje spårvagn tog med sig från hållplats till hållplats.

Ett läckert lok från 1907 kom förbipasserande hållplatsen Östersjön.

Så kommer ett tågset med A30 och B30, som inte för många år sedan gick i trafik på Nockebybanan i Bromma, Stockholm.

Reklamen sitter kvar sedan tiden i Brommatrafiken. 😉

Med gamla Nockebybanan åkte vi ut till Hosjö där vi gick av för att ta dubbeldäckaren tillbaka mot och igenom Malmköping.

En stad som inte längre har spårvagnar är Helsingborg, den trafiken lades ner i samband med trafikomläggningen till högertrafik år 1967. Detta var deras kommunvapen fram till 2009 då man bestämde sig för att göra symbolen lite mer modern…I alla fall, i Malmköping rullar en hel drös spårvagnar som har sin grund från trafiken i Helsingborg.

Dagtrafiken gick med intervall på 10 minuter. Sedan var det spårvagnspaus mellan 17-18 innan kvällstrafiken denna museidag till ära påbörjades.

Östersjön.

Utställningsvagn vid Hosjö där en vändslinga gör det möjligt för alla spårvagnstyper att vända. I bakgrunden står dubbeldäckaren i väntan på att ta bytesresenärer från Hosjö in till Malmköping.

Paketvagnen är den äldsta bevarade spårvagnen i bruksskick i Sverige, byggd 1901. Här stående vid hållplats Trumslagarskogen där jag och Niclas inväntade en guidad tur i två vagnhallar nära inpå.

I den ena av vagnhallarna stod mestadels spårvagnar i ganska så risigt skick, och därmed inför ett stort renoveringsbehov vid eventuell framtida iordningställande. På en av spårvagnarnas destinationsskylt stod en destination av rätt märkligt namn. 😉

I den andra vagnhallen stod vagnar i betydligt bättre skick. Bland annat två Lidingövagnar. Lidingö har ju haft två spårvägar eller järnvägar som det faktiskt har varit fram till bara ett fåtal år sedan. Norra Lidingöbanan sträckte sig från Ropsten via Islinge, Lejonvägen och sedan Kyrkvägen bort till Kyrkviken. Det fanns en vagnhall vid Hersby som numera inhyser Friskis och Svettis bland annant. Ofta när jag går till Lidingö centrum för att handla så går jag längs den gamla banvallen som numera är gång och cykelbana.

Efter en trevlig rundtur i vagnhallarna för underhåll/renoveringsobjekt så tog vi detta Helsingborgståg tillbaka till Malmköping. Till vänster syns Malmköpings camping där det var fullt drag denna lördag.

Här har vi ett par museibussar av olika årgångar. Den modernare Scaniabussen på bilden var inte så längesen den rullade i SL-trafiken. Den modellen rullade i mängder i Stockholms innestad från mitten av 1990-talet fram till och med 2015. Dessa bussar på bilden stod parkerade utanför bussmuseet, som man också besökte.

Och på tal om bussar, så blev det förstås en tur med 52:an. 😉

I byggnaden på den lilla höjden köptes biljetten för dagen, i det gamla stationshuset. Intill fanns även souvenirkiosk och nere vid rälsen fanns också en tidstypisk biljettkiosk. Det gröna spårvagnståget till vänster i bild är ursprungligen från Malmö.

Några gamlingar i möte.

Så åkte vi med den gamla HSS A1 11. HSS = Helsingborgs Stads spårvägar.

Själva Hosjön i tidigt kvällsljus.

Dagsbiljetten på museispårvägen kostade 100 kronor, och då kunde man resa så mycket man ville. Och nog åkte vi en hel del, de flesta olika modeller av spårvagnar som var ute o rörde på sig åkte vi med.

En Göteborgsvagn vid Östersjön. I Göteborg kan man under sommarhalvåret åka museala spårvagnar från Drottningtorget upp mot Liseberg, den så kallade Lisebergslinjen, vilket jag har gjort vid ett flertalet gånger när jag besökt staden.

Det höll på att bli väldigt tajt med tiden mot slutet, vi bestämde oss för att åka ut till Hosjö en sväng med det gröna Malmötåget och kom först tillbaka till Malmköping igen kl 18:50, efter viss försening på linjen. Bara det att vår buss mot Sparreholm skulle avgå 18:54 från vår hållplats vid Tullgatan. Nu var den dock nästan 10 minuter sen, så det blev inte så farligt bråttom ändå.

Som sagt, mycket Helsingborg finns i Malmköpings spårvagnsutbud. Inte bara i spårvagnar som har som uppgift att lasta passagerare, utan även också detta lok som får avsluta denna bildserie.

Hemresan flöt på smidigt med byten vid Sparreholm, Gnesta, Södertälje hamn, Stockholm City och Ropsten, och slutligen hemma på Lidingö var jag igen till klockan 22:00. Riktigt kul att få se denna museispårväg i Södermanland.

Mvh
Mats Östman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.