Ett besök i Norrtälje samt en färjetur med god mat

I denna bistra månad november så är det trevligt att komma iväg på någon slags utflykt. Och en trevlig utflykt att göra i november är att åka Eckerölinjen och äta en måltid i bufférestaruangen ombord. Innan jag och mina två vänner kom att göra det igår lördag, så blev det några timmar i Norrtälje först. Men resan började i Stockholm först och främst.

Jag började med en promenad i Vasastan, med passage av denna ståtliga Gustav Vasa kyrka, innan jag vid Odenplan mötte upp Kim och Niclas på buss 4, som vi kom att åka till Tekniska Högskolan. Vid KTH åkte vi iväg med 676 till Norrtälje. 676:an som trafikeras av i mitt tycke SL:s bekvämaste bussar då det är dubbeldäckare som kör på linjen.

Vi steg av bussen vid hållplatsen Campus Roslagen och gick sedan en promenad ner mot Kvisthamraviken. Lite höstfärger fanns fortfarande att skåda, även om de blir mindre och mindre av det förstås.

Längs Norrtäljes Strandvägen gick vi bort mot en udde med det romantiska namnet Kärleksudden. Solen bröt fram till och fram och gav ett vackert ljus över Roslagens huvudstad.

Gräsanden njöt kanske liksom jag av solljuset mot Norrtäljevikens norrsida.

Spegel, spegel i viken där…

En så kallad vassbild – för ödmjukhetens skull så ska jag inte särskriva. 😉

Det här är villaområdet Gransäter.

Och på tal om barrträd…Ute på Borgmästarholmen som är en liten ö med naturreservat så finns ett antal lärkträd. Lärk är ett barrträd som till skillnad från gran och tall fäller sina barr om hösten, liksom lövträden.

Nästan en svartvit bild. Det blev galet läckert faktiskt.

Kärleksudden som sagt…Där hör jag inte hemma direkt. 😉

Medan solen nästan bröt igenom så kom det en skur, vilket då gav denna regnbåge!

Skärgårdsbåten Norrtelje från 1900 är ett fantastiskt vackert fartyg! Sedan lång tid tillbaka så är hemmahamnen Norrtälje där den ligger som restaurang. Jag har faktiskt fotat henne ifrån Klippudden på Lidingö för några år sedan då hon bogserades till Beckholmen för indockning.

I själva centrala staden tog vi en fika på Tösse konditori, ett mycket trevligt fikaställe i ett rosafärgat hus. Thé och en dammsugare (även kallad punschrulle) fick det bli för min del, lunch fanns inte på kartan med tanke på kvällens buffémåltid. När klockan var en bit över ett så gick vi vidare mot busstationen därifrån vi skulle ta Eckerölinjens båtbuss upp till Grisslehamn på Väddö.

Vid 14:30 kom Eckerölinjens fartyg Eckerö in till hamnen. Hon har gått på linjen Grisslehamn – Berghamn, Eckerö sedan 2006 och är ett mysigt fartyg att åka med. Från Grisslehamn var vi dryga 850 passagerare ombord, och det märktes i den trånga terminalen att det inte bara var ett tjugotal som skulle åka…

Strax efter tre så lämnade vi hamnen i Grisslehamn och stävade ut på Ålands hav. Under själva båtfärden blev inte många bilder tagna, utan det blev helt och hållet en sällskapsresa så att säga. 😉 Lite godis inhandlades i tax-freen, sedan togs en cider i Bistro Byholma där även ett band spelade lite olika låtar. Det spelades även på spelautomaterna, men med utebliven framgång för egen del. 😉 När klockan närmade sig 17:30 (18:30 finsk tid) så ställde vi oss i en lång kö till kvällens begivenhet.

Kvällens begivenhet var naturligtvis viltbordet! Varje höst serverar man en buffé med vilttema – det vill säga rätter med råvaror ifrån skogen och naturen. Rådjur, älg, vildsvin, hjort, sik, lax, lingon, svamp med mera fanns i dess olika former bland varma och kallskurna rätter. På efterrättsbordet fanns sedan havtornspannacotta, havtornskräm, hjortronsylt och lite fruktkakor/pajer. Efter totalt fyra tallrikar så var man rätt belåten när notan för cidern betalades. 😉 För drycken fick man betala extra.

Vi anlände igen till Grisslehamn klockan 19:30, och därefter blev det att söka upp rätt buss till Stockholm. Väl hemma på Lidingö var jag igen kvart över tio.

/Mats Ö.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.